lørdag 8. mai 2010

Mestring

I dag har jeg overgått meg selv og mestret noe jeg tvilte på at jeg klarte. Det gir en god følelse, og jeg lagrer erfaringen i mestringsminnet mitt. Det er altfor lett å huske alle gangene man ikke mestret, alle de gangene ting ikke gikk så bra. Når jeg var på rehabiliteringsopphold ble vi undervist i mestringsteknikker av en psykolog. Det var en god og nyttig opplevelse.

Han snakket mye om at vi mennesker er designet for å henge oss opp i de negative erfaringene, og glemmer derfor de positive. En teknikk for å huske følelsen av mestring, er og virkelig legge det på minnet, eller skrive det ned i en "mestringsbok". Så kan man ta den frem når de negative tankene tar overhånd. Psykologen sammenlignet erfaringen vår med en buss. Med noen normale passasjerer, noen veldig flinke passasjerer og noen bøllete passasjerer helt bakerst. Det er altfor lett å høre til bøllene bakerst som skriker at du er udugelig, siden de skriker høyest. Derfor er det viktig å være bevisst på de flinke og normale passasjerene også!

2 kommentarer:

  1. Det er så godt når man klarer å gjennomføre noe!

    Jeg har begynt å tenke litt mer over hvordan jeg snakker til meg selv, slik som du sier "du er udugelig", "du fikk ikke til dette heller". Jeg oppfører meg jo verre mot meg selv enn jeg ville gjort mot hvemsomhelst andre! Så jeg prøver rett og slett å være litt hyggeligere mot meg selv, snakke til meg selv med den respekten jeg ville gitt andre. Det er faktisk ganske godt! :-)

    SvarSlett
  2. Ja, jeg har tenkt akkurat samme tanken selv. Mot andre er jeg raus, rosende og positivt innstilt. Mens jeg selv er udugelig og jeg får aldri blitt bra nok. Men det er så alfor lett å falle inn i gamle tankemønster når slitenheten tar overhånd.

    Jeg er veldig glad for at man kan finne likesinnede på nett og utveksle litt tankegods! :)

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for tilbakemeldinger :)